SEO & marketing

Websites voor bezoekers én zoekmachines

SEO analyseSearch engine optimalisation, kortweg SEO, is een techniek waarbij een website zodanig aangepast wordt dat hij beter scoort in de zoekresulten. De hogere ranking kan ofwel algemeen zijn, maar meestal wordt er gekozen voor een betere score bij specifieke zoekopdrachten. De aanpassingen hebben geen negatief effect op de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker. Integendeel: vaak wordt tijdens het SEO-proces duidelijk dat door bijsturing van internetmarking in het algemeen de klant of bezoeker nog beter kan geholpen worden. De meerderheid van de bezoekers op een website komt er via een zoekmachine terecht. Tenminste, als die website niet dramatisch scoort in de zoekresultaten.

Zoekmachines als Google en Bing bepalen hun volgorde van zoekresultaten op basis van wat zij het meest kwaliteitsvol vinden voor de gebruiker. Omdat het manueel indexeren van volledige World Wide Web nogal onbegonnen werk is (en omdat dit uiteraard zeer subjectief van aard zou zijn), werken de meeste search engines met algoritmes. Deze trachten wiskundig te becijferen wat het beste resultaat is voor een specifieke zoekopdracht. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze algoritmes de best bewaarde geheimen zijn van deze bedrijven. Wanneer men vaststelt dat het algoritme niet meer aan de hedendaagse vereisten voldoet, of als er veelvuldige manipulatie is van de zoekresultaten, wordt ze trouwens bijgewerkt.

Bedrijfsleiders die aan hun werknemers vragen minstens 2 keer per dag naar de bedrijfswebsite te surfen om betere zoekresultaten te krijgen? Het spijt me hen te moeten melden dat dit slechts een hardnekkig cliché is en dat dit niet werkt. Internethical zorgt wel voor een positief effect op de zoekresultaten door enkele aandachtspunten en aanpassingen aan de website, zodat de zoekmachines een website de rangschikking toewijzen die hij verdient.